Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació:
jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arròs, però, cantés, això, gairebé, pogués, pagés, després, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramon, passeges, segon, exclòs, atén, irlandès, rodó, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congrés, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espós, maquinà, suplicà.
Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:
pomes, portéssim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenòmens, cèrvol, tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, teléfon, mòbil, compressiu, estómac, córrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recórrer, créixer, néixer, érem, ereu, il·lògic, plàstic, dèbil, temer, fotógraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina.
Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació:
església, ciència, història, víctima, glòria, victòria, intendència, estàtua, fórmula, família, infància, pólvora, quilómetre, indústria, colònia, solitària, ànima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tómbola, influència, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assitència, màquina, súplica.
Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.
ÉS/ES: Es diu que demà vindran. No és el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva bóta, omple-me-la de vi. La sola de la bota se m’ha foradat.
MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl més El mes entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien mòlt la meitat del gra. Van cridar molt ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus néts Fes el favor de deixar els vasos més nets
SÒL/SOL El preu del ..sòl........ preocupa la gent. Em vaig trobar molt ....sol......
TE/TÉ A quina hora preneu el .....te.....? .....té....., i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No .....us..... entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin .....ús..... vols fer d’aquesta informació? VENEN/VÉNEN Si han dit que ja .....vénen..... , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho .....venen..... tot.
BÉNS/BENS No tots els .....bens..... del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt ......béns.... immobles.
DEUS/DÉUS Els ......deus.... mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos .....Déus..... DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les .....dónes..... M’han dit que les .....dones..... són al cinema.
SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir .....son ..... Si .....són..... les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a ....jóc...... Sense vosaltres no podem començar el .....joc..... MÈUS/MEUS Se sentien uns .....mèus..... esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els .....meus..... apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el ....món...... No heu pas vist .....meu..... germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’...ossos....... Han canviat la gàbia dels .....óssos..... del parc.
SÈU/SEU Van untar les rodes del ....seu...... cotxe amb .....sèu.....
Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent.
1. Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir. 2. T’he fet una tassa de cafè, perque se que el te no t’agrada. 3. Avui no fa gens de sol. 4. Us van deixar la casa ben neta i arreglada. 5. Al mercat venen mores. 6. L’avi dona un pastís al net. 7. Vénen cada dia a les quatre. 8. En aquest món tot són problemes. 9. No se qui soc ni que vull. 10. L’ós te el pel llarg. 11. Es un joc molt divertit. 12. Què feu ara? 13. Com més estudia més sap.
Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.
1. La dona d’en Jaume dóna fruits als nets. 2. El director és fora. 3. Vosaltres feu més feina que ells. 4. Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat. 5. Mon pare va fer la volta al mon. 6. Que fas aquí tan sol. 7. Tu sempre véns sol i vens tot el génere. 8. Ells són els únics que no tenen son. 9. És un pel difícil. 10. Té molta vergonya.
Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.
1. En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit. 2. No sé que es pensa, però no és poden anar dient aquestes mentides. 3. Es considera una bona persona, perquè és molt simpàtica. 4. Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 6. Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 7. La Maria ja es grana: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola. 8. No sé com es pot haver imaginat una cosa així. és molt recargolat. 9. En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat. 10. Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preué
Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.
1. Quan el capità dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el què els havia passat, el rei es posà fet una fúria i va fer tancar a la presó tota tropa que havia fet guàrdia. L’endemà va esser el rei mateix el qui va vetllar el difunt a l’esglèsia. 2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exèrcit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japó a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest país li permetria reveure, després de llargs anys i en circumstancies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.
Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent.
1. La crisi econòmica afecta el càmping. 2. Pregó popular contra l’austeritat, imaginació 3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgència d’oftalmologia 4. Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat. 5. Nova polèmica en la sanitat britànica. 6. Gran violència en un temporal a Astúries. 7. Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies. 8. L’illa de la fabrica nova, un espai pendent de solució. 9. El servei d’informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 10. Conservatori i arts i oficis obren un període d’inscripció.
Exercici 10. Posa els accents que falten.
Vaig tenir la precaució de posar al dessota les matèries més inflamables i, en pocs moments, tot cremà a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprés i esbalaït, i la conclusió general fou que els guàrdies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.
jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arròs, però, cantés, això, gairebé, pogués, pagés, després, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramon, passeges, segon, exclòs, atén, irlandès, rodó, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congrés, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espós, maquinà, suplicà.
Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:
pomes, portéssim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenòmens, cèrvol, tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, teléfon, mòbil, compressiu, estómac, córrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recórrer, créixer, néixer, érem, ereu, il·lògic, plàstic, dèbil, temer, fotógraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina.
Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació:
església, ciència, història, víctima, glòria, victòria, intendència, estàtua, fórmula, família, infància, pólvora, quilómetre, indústria, colònia, solitària, ànima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tómbola, influència, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assitència, màquina, súplica.
Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.
ÉS/ES: Es diu que demà vindran. No és el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva bóta, omple-me-la de vi. La sola de la bota se m’ha foradat.
MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl més El mes entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien mòlt la meitat del gra. Van cridar molt ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus néts Fes el favor de deixar els vasos més nets
SÒL/SOL El preu del ..sòl........ preocupa la gent. Em vaig trobar molt ....sol......
TE/TÉ A quina hora preneu el .....te.....? .....té....., i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No .....us..... entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin .....ús..... vols fer d’aquesta informació? VENEN/VÉNEN Si han dit que ja .....vénen..... , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho .....venen..... tot.
BÉNS/BENS No tots els .....bens..... del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt ......béns.... immobles.
DEUS/DÉUS Els ......deus.... mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos .....Déus..... DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les .....dónes..... M’han dit que les .....dones..... són al cinema.
SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir .....son ..... Si .....són..... les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a ....jóc...... Sense vosaltres no podem començar el .....joc..... MÈUS/MEUS Se sentien uns .....mèus..... esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els .....meus..... apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el ....món...... No heu pas vist .....meu..... germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’...ossos....... Han canviat la gàbia dels .....óssos..... del parc.
SÈU/SEU Van untar les rodes del ....seu...... cotxe amb .....sèu.....
Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent.
1. Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir. 2. T’he fet una tassa de cafè, perque se que el te no t’agrada. 3. Avui no fa gens de sol. 4. Us van deixar la casa ben neta i arreglada. 5. Al mercat venen mores. 6. L’avi dona un pastís al net. 7. Vénen cada dia a les quatre. 8. En aquest món tot són problemes. 9. No se qui soc ni que vull. 10. L’ós te el pel llarg. 11. Es un joc molt divertit. 12. Què feu ara? 13. Com més estudia més sap.
Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.
1. La dona d’en Jaume dóna fruits als nets. 2. El director és fora. 3. Vosaltres feu més feina que ells. 4. Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat. 5. Mon pare va fer la volta al mon. 6. Que fas aquí tan sol. 7. Tu sempre véns sol i vens tot el génere. 8. Ells són els únics que no tenen son. 9. És un pel difícil. 10. Té molta vergonya.
Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.
1. En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit. 2. No sé que es pensa, però no és poden anar dient aquestes mentides. 3. Es considera una bona persona, perquè és molt simpàtica. 4. Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 6. Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 7. La Maria ja es grana: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola. 8. No sé com es pot haver imaginat una cosa així. és molt recargolat. 9. En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat. 10. Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preué
Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.
1. Quan el capità dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el què els havia passat, el rei es posà fet una fúria i va fer tancar a la presó tota tropa que havia fet guàrdia. L’endemà va esser el rei mateix el qui va vetllar el difunt a l’esglèsia. 2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exèrcit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japó a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest país li permetria reveure, després de llargs anys i en circumstancies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.
Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent.
1. La crisi econòmica afecta el càmping. 2. Pregó popular contra l’austeritat, imaginació 3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgència d’oftalmologia 4. Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat. 5. Nova polèmica en la sanitat britànica. 6. Gran violència en un temporal a Astúries. 7. Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies. 8. L’illa de la fabrica nova, un espai pendent de solució. 9. El servei d’informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 10. Conservatori i arts i oficis obren un període d’inscripció.
Exercici 10. Posa els accents que falten.
Vaig tenir la precaució de posar al dessota les matèries més inflamables i, en pocs moments, tot cremà a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprés i esbalaït, i la conclusió general fou que els guàrdies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada