Passa al contingut principal

LA COHERENCIA TEXTUAL

Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió temàtica), i alhora fer que els enunciats  vagin reforçant les informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu de tenir en compte:

  1. Organitzar la informació.
  2. Construir una estructura clara.
  3. Evitar repeticions excessives.
  4. Fer progressar la informació.
  5. No caure en contradiccions.
Activitats coherència textual

1. Explica per què els següents textos no són coherents en cada cas:

-          La taula menjava a qualsevol hora.
        Una taula no pot menjar.
-          El meu gendre va venir a sopar ahir (no tinc cap fill/a).
        Si no tens filla no pots tenir gendre.
-          Vés a la perfumeria i compra dos quilos de llenties.
        A la perfumeria no hi ha llenties.
-          Hi havia una dona passejant per la vorera. El meu germà va acabar la carrera l’any passat. M’encanta anar de compres.
        Ens explica tres coses completament diferents.
-          Joan Miró va néixer a Barcelona. Va pintar Dona i Ocell. Va viure a París. Va cedir terrenys per a la Fundació de Palma de Mallorca. En la seva primera etapa va estar adscrit al Surrealisme.
        No te un ordre lògic.
-          Era de nit i tanmateix plovia.
        El "tanmateix" sobra.

2. Redacta novament els textos anteriors de manera que siguin coherents.
Laura menjava a qualsevol hora.
 
El meu gendre va venir a sopar ahir (tinc una fill/a).

Vés a la perfumeria i compra dos perfums.

Hi havia una dona passejant per la vorera.
 
El meu germà va acabar la carrera l’any passat. 
 
M’encanta anar de compres.
 
Joan Miró va néixer a Barcelona. Va viure a París. En la seva primera etapa va estar adscrit al Surrealisme. Va pintar Dona i Ocell. Va cedir terrenys per a la Fundació de Palma de Mallorca. 
 
Era de nit i plovia.
 
3. Llegeix els textos següents:

Text 1:
“Quan una persona que coneixes o desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”

a) Hi sobra informació? En falta?
Sobra informació.

b) Torna a escriure el text eliminant el que no és necessari.

“Quan una persona parla, has de prestar-li atenció mirant-la perquè sinó la pots distreure...”

Text 2:
“En el cas que trobeu una criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la
situació tant com us sigui possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.

a) Quines són les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
El que s'ha de fer quan et trobes una criatura sola. Sí, es el que s'ha de fer en tot lloc, no només al camp de futbol.
 
b) Redacta el text, eliminant allò que no és necessari.

“En el cas que trobeu una criatura perduda, cal que l’acompanyeu a algun lloc per ajudar-lo”.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

T'AGRADARIA CONEIXER ELS VALORS DEL PETIT PRINCEP

RF6YJ8P689JP "Antoine de Saint-Exupéry , cèlebre escriptor i aviador francès, autor d' 'El Petit Príncep' . Aquesta efemèride ha sigut celebrada a les xarxes socials com  Twitter , on  Saint-Exupéry , nascut en el si d'una família d'aristòcrates de Lió i desaparegut el juliol del 1944 quan pilotava un avió de l'Exèrcit francès, ha sigut  'trending topic'  del dia. Per recordar-lo, repassem algunes de les  millors frases  d'' El Petit Príncep' , la seva obra més famosa. Trufada d'experiències autobiogràfiques, aquesta novel·la curta és el llibre francès més llegit i més traduït del món. Considerat un llibre per a  nens , en realitat tracta temes profunds com  el sentit de la vida, la soledat, l'amistat, l'amor i la pèrdua ." FRASES EMBLEMÀTIQUES DEL LLIBRE QUE T'AGRADARAN, LES HAS DE LLEGIR, PENJAR AL TEU BLOG I EXPLICAR-NE EL SIGNIFICAT DE CADA UNA: 1.- " Deman o perdó als ne ns per haver dedic

ELS DIFTONGS

Diftongs:         Poden ser   decreixents (es diu així perquè decreix el to de veu: Aire) :  VOCAL  + I  U  (AI, EI, II, OI, UI, AU, EU, IU, OU, UU) VOCAL FORTA+ VOCAL DÈBIL O SEMIVOCAL (AIRE)                              creixents (es diu així perquè creix el to de veu iODE):  :  I  U + VOCAL (QUA, QÜE, QÜI, QUO, GUA, GÜE, GÜI, GUO) (QUATRE)                                            I + VOCAL  (IODE)                                            I U ENTRE VOCALS  (NOIA)                   *Quan hi ha diftong les dues vocals es comptabilitzen en una mateixa síl·laba.              Hiats :  (Personalment, sempre he vist els hiats com a EXCEPCIONS dels diftongs creixents)       Els hiats apareixen quan tenim dues vocals en contacte, però pertanyen a síl·labes diferents.               -Quan entren en contacte dues vocals fortes: t e-a -tre               -Consonant + i+a/e/o (Ma-r i-a )               -Consonant +u+a/e/o (c u-a )               -Un accent o una dièresi marquen la no form

ACCENTUACIÓ

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació:  jard í , pa í s, canç ó , cami ó , all í , aquí, arr ò s, per ò , cant é s, aix ò , gaireb é , pogu é s, pag é s, despr é s, carret ó , caf è , nom é s, far é , faran, Ramon, passeges, segon, excl ò s, at é n, irland è s, rod ó , comprar à s, palau, cigr ó , intern, pur é , germ à , nervi ó s, alg ú , congr é s, plataner, autob ú s, nov è , perqu è , excursi ó , esp ó s, maquin à , suplic à . Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació: pomes, port é ssim, pr é stec, pr é ssec, barraca, p ú blic, origen, fen ò mens, c è rvol, tingu é rem, economia, tingu é reu, n ú vol, policia, tel é fon, m ò bil, compressiu, est ó mac, c ó rrer, s ò lid, car à cter, c à stig, à ngel, obr í ssiu, rec ó rrer, cr é ixer, n é ixer, é rem, ereu, il·l ò gic, pl à stic, d è bil, temer, fotógraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina. Exercici 3.