Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
El meu gendre va venir a sopar ahir (tinc una fill/a).
Vés a la perfumeria i compra dos perfums.
Hi havia una dona passejant per la vorera.
El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
b)
Redacta
el text, eliminant allò que no és necessari.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament
el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió
temàtica), i alhora fer que els enunciats vagin reforçant les
informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i
no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu
de tenir en compte:
- Organitzar la informació.
- Construir una estructura clara.
- Evitar repeticions excessives.
- Fer progressar la informació.
- No caure en contradiccions.
Activitats
coherència textual
1. Explica per
què els següents textos no són coherents en cada cas:
-
La taula menjava a
qualsevol hora.
Una taula no pot menjar.
-
El meu gendre va venir
a sopar ahir (no tinc cap fill/a).
Si no tens filla no pots tenir gendre.
-
Vés a la perfumeria i
compra dos quilos de llenties.
A la perfumeria no hi ha llenties.
-
Hi havia una dona
passejant per la vorera. El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
M’encanta anar de compres.
Ens explica tres coses completament diferents.
-
Joan Miró va néixer a
Barcelona. Va pintar Dona i Ocell. Va viure a París. Va cedir terrenys
per a la Fundació de Palma de Mallorca. En la seva primera etapa va estar
adscrit al Surrealisme.
No te un ordre lògic.
-
Era de nit i tanmateix
plovia.
El "tanmateix" sobra.
2. Redacta novament els textos anteriors
de manera que siguin coherents.
Laura menjava a qualsevol hora.
El meu gendre va venir a sopar ahir (tinc una fill/a).
Vés a la perfumeria i compra dos perfums.
Hi havia una dona passejant per la vorera.
El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
M’encanta anar de compres.
Joan Miró va néixer a
Barcelona. Va viure a París. En la seva primera etapa va estar
adscrit al Surrealisme. Va pintar Dona i Ocell. Va cedir terrenys
per a la Fundació de Palma de Mallorca.
Era de nit i plovia.
3. Llegeix els
textos següents:
Text 1:
“Quan una persona que coneixes o
desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui
possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls
perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”
a) Hi sobra
informació? En falta?
Sobra informació.
b) Torna a escriure
el text eliminant el que no és necessari.
“Quan una persona parla, has de prestar-li atenció mirant-la
perquè sinó la pots distreure...”
Text 2:
“En el cas que trobeu una
criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la
situació tant com us sigui
possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
a) Quines són
les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
El que s'ha de fer quan et trobes una criatura sola. Sí, es el que s'ha de fer en tot lloc, no només al camp de futbol.
“En el cas que trobeu una
criatura perduda, cal que l’acompanyeu a algun lloc per ajudar-lo”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada