Passa al contingut principal

ESSA SORDA I ESSA SONORA

1. Classifica segons el so de la essa, els mots que hi en negreta a les frases següents i escriu dins els parèntesis la lletra que representa el so en cada cas.

1.   Han caçat una llebre / Han casat la Maria.
2.      Una peça d’or / Això pesa molt.
3.      Això és de zinc / Això és un cinc.
4.      Una noia rosseta / Una roseta vermella.
5.      La caça major / La casa gran.
6.      Una zona verda / Això sona molt bé.

Mots que tenen essa sonora

Casat / pesa/ zinc
roseta/casa / zona

lletres: ( s ) ( z )

Mots que tenen  essa sorda

Caçat/peça /cinc
rosseta / caça/ sona

lletres: ( ss ) ( ç )  ( c  )   ( s )


2.  Subratlla les esses finals que sonoritzen a les frases següents.

1.      Les oques de la granja / Les soques dels arbres.
2.      Els sabres del general / Els arbres del parc.
3.      Les sobres de menjar / Les obres de la carretera.
4.      Els sobres de carta  / Els obrers de la construcció.
5.      Els savis del país / Els avis del poble.


3. Completa el quadre següent omplint els parèntesis amb la lletra corresponent

Fixa’t en la situació dins el mot de la lletra en negreta dels exemples següents,
Una maceta o maça de picar; pesa gaire? –Fa un bon pes; el riu passa a propo de la masia; una zona del districte onzè; això és massa dolç; sembla vençut; forço la situació.

so
situació
lletres
sonor
entre vocals
( s)
sonor
en un altre lloc
( z )
sord
entre vocals
( ss )  ( c )  ( ç  )
sord
en un altre lloc
( s )  ( c  )


4.  Escriu la lletra que correspongui d’acord amb les normes generals estudiades.
1. Escriu s o z el so sonor dels mots següents:
     colze, rosa, mesos, realitzar, zero, pisos, esmorzar, alzina, Teresa, imposar
2. Escriu c, ç o s, ss el so sord dels mots següents:
“nas”: nassos; “tros”: trossejar; “mes”: messos; “pis”: pissos; “raça”: races; “capaces”: capaç; “arrossos”: arròs; “ros”: rossos; “rus”: russa; “feliç”: felicitat; “ja traço”: tu traces; “força”: forces, forçut.

5. Escriu la lletra que representi el so sord als buits dels mots de les frases següents:

1.      La mestressa de la casa no hi era, en aquells moments.
2.      Se sentia una forta xiscladissa al pati de l’escola.
3.      Aquella gent tenia molta enyoraça del seu país.
4.      S’ha tallat l’emisió per problemes de subministrament elèctric.
5.      Hi havia la temensa que els militars fessin un cop d’estat.
6.      En aquell país no hi havia lliberta d’expreció.
7.      L’alcaldesa va fer tancarels bingos il·legals de la ciutat.
8.      Es va deslliurar de la mili i, per això, va organitzar una festassa.

6. Canvia el nombre dels mots següents: de singular a plural i a la inversa.

1.      enyorances enyorança ; pedrís pedrissos;
2.      corredisses corredís ; senyoràs senyorassos;
3.      pallussos palluç; trencadís tencadisses;
4.      prometença prometensos; esperances esperança

   7. Forma paraules a partir d’ajuntar alguns dels formants següents:

prefixos: im-, co-, com-, ex-, e-, re-, a-, ad-, di-
infixos: -press-, -gress-, -miss-
sufixos: -or, -ió, -ar (-ionar), -ble (-nable)
Exemple: im-press-or: impressor.

1.      Amb l’infix –press-

compressor; espressar; impressió; compressor

2. Amb l’infix –gress-

agressor; agressió

3. Amb l’infix –miss-

emissió; admissible; dimissió; comissió

8.      D’acord amb les normes generals completa els buits de les frases següents.

1.  Ja has posat benzina al cotxe?
2.      Et presento la Teresa, la promesa d’en Josep.
3.      Cal realitzar una exploració a fons de tota la zona.
4.      El zoolèg ha estat condecorat pel president.
5.      S’ha de col·locar el suro a la paret fins el sòcol.
6.      Quan comences a treballar? –Començo avui mateix.
7.      Els pisos són cada cop més cars.
8.      Passa’m dos terrossos de sucre.
9.      L’agressor fugí corrents després de fer una gran trencadissa.
10.  Tenim l’esperança que aquestes conductes asocials disminueixin.
11.  Avui participarà en el programa d’aquesta emissora una metge.a
12.  Va haver d’omplir molta 
1. Classifica segons el so de la essa, els mots que hi en negreta a les frases següents i escriu dins els parèntesis la lletra que representa el so en cada cas.





            9. D’acord amb les casos especials i amb les normes generals, omple els buits de les frases següents amb la lletra corresponent.


1.      Per Nadal hi ha moltes zones de trànzit restringit.
2.      S’ha enfonsat un transatlàntic al Pacífic.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

T'AGRADARIA CONEIXER ELS VALORS DEL PETIT PRINCEP

RF6YJ8P689JP "Antoine de Saint-Exupéry , cèlebre escriptor i aviador francès, autor d' 'El Petit Príncep' . Aquesta efemèride ha sigut celebrada a les xarxes socials com  Twitter , on  Saint-Exupéry , nascut en el si d'una família d'aristòcrates de Lió i desaparegut el juliol del 1944 quan pilotava un avió de l'Exèrcit francès, ha sigut  'trending topic'  del dia. Per recordar-lo, repassem algunes de les  millors frases  d'' El Petit Príncep' , la seva obra més famosa. Trufada d'experiències autobiogràfiques, aquesta novel·la curta és el llibre francès més llegit i més traduït del món. Considerat un llibre per a  nens , en realitat tracta temes profunds com  el sentit de la vida, la soledat, l'amistat, l'amor i la pèrdua ." FRASES EMBLEMÀTIQUES DEL LLIBRE QUE T'AGRADARAN, LES HAS DE LLEGIR, PENJAR AL TEU BLOG I EXPLICAR-NE EL SIGNIFICAT DE CADA UNA: 1.- " Deman o perdó als ne ns per haver dedic

ELS DIFTONGS

Diftongs:         Poden ser   decreixents (es diu així perquè decreix el to de veu: Aire) :  VOCAL  + I  U  (AI, EI, II, OI, UI, AU, EU, IU, OU, UU) VOCAL FORTA+ VOCAL DÈBIL O SEMIVOCAL (AIRE)                              creixents (es diu així perquè creix el to de veu iODE):  :  I  U + VOCAL (QUA, QÜE, QÜI, QUO, GUA, GÜE, GÜI, GUO) (QUATRE)                                            I + VOCAL  (IODE)                                            I U ENTRE VOCALS  (NOIA)                   *Quan hi ha diftong les dues vocals es comptabilitzen en una mateixa síl·laba.              Hiats :  (Personalment, sempre he vist els hiats com a EXCEPCIONS dels diftongs creixents)       Els hiats apareixen quan tenim dues vocals en contacte, però pertanyen a síl·labes diferents.               -Quan entren en contacte dues vocals fortes: t e-a -tre               -Consonant + i+a/e/o (Ma-r i-a )               -Consonant +u+a/e/o (c u-a )               -Un accent o una dièresi marquen la no form

ACCENTUACIÓ

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació:  jard í , pa í s, canç ó , cami ó , all í , aquí, arr ò s, per ò , cant é s, aix ò , gaireb é , pogu é s, pag é s, despr é s, carret ó , caf è , nom é s, far é , faran, Ramon, passeges, segon, excl ò s, at é n, irland è s, rod ó , comprar à s, palau, cigr ó , intern, pur é , germ à , nervi ó s, alg ú , congr é s, plataner, autob ú s, nov è , perqu è , excursi ó , esp ó s, maquin à , suplic à . Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació: pomes, port é ssim, pr é stec, pr é ssec, barraca, p ú blic, origen, fen ò mens, c è rvol, tingu é rem, economia, tingu é reu, n ú vol, policia, tel é fon, m ò bil, compressiu, est ó mac, c ó rrer, s ò lid, car à cter, c à stig, à ngel, obr í ssiu, rec ó rrer, cr é ixer, n é ixer, é rem, ereu, il·l ò gic, pl à stic, d è bil, temer, fotógraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina. Exercici 3.