Passa al contingut principal

L'ACCENTUACIÓ. ACCENT DIACRÍTIC

1.- Classifiqueu aquestes paraules en els grups de sota: quilòmetre, arròs, zoològic, fàbrica, abric, lliçó, tonyina, paquet, llibre, clínica, tortuga, pàgina, sucre, balcó, música, plaça, forner, àguila, elefant, bolígraf.


AGUDES: arròs, abric. lliçó, paquet, balcó, forner, elefant
PLANES: zoològic, tonyina, llibre, tortuga, sucre, plaça, bolígraf
ESDRÚIXOLES: quilòmetre, fàbrica, clínica, pàgina, música, forner, àguila


 2.- Accentueu les paraules agudes, quan calgui:

 cantó, germà, autobús, femení, vindran, clavell, padrí, sortirà

3.- Accentueu les paraules planes, quan calgui:

 cadira, àlbum, fàcil, examen, túnel, cantaves, masia, químic

4.- Acentueu les paraules esdrúixoles següents:

Núria, àrea, pàgina, clàssica, fìsica, farmàcia, mecànica, indústria

5. Poseu accent obert (`) o tancat (´) a les paraules següents:

 bé, comèdia, pagès, pretén, cérvol, interès, perquè, dèbil, entén, cantaré, préssec, pèsol, setè, també, església, diferència, francès, estómac, emoció, allò, tómbola, còmica, telèfon, sòlid, òpera, tómbola, avió, amorós.

 6. Ompliu els espais buits amb les paraules adequades que us donem entre paréntesis:

 El meu germà ____és____ molt alt. (és / es). La novel·la que he llegit m’ha agradat ____molt____. (mòlt / molt) 2 Només tinc _____deu_____ pessetes. (déu / deu). M’agrada ____més____ el gelat de xocolata que el de vainilla. (més / mes). ______són_______ tres noies molt simpàtiques. (són / son). Sempre dormo com un _____sóc_____ . (sóc / soc). __________, vindré al cinema. (sí / si). Aquest gos no té ni un ____pel____. (pèl / pel). L’avi acompanya el _____nét_____ a l’escola. (nét / net). Tinc una piga a la ________. (mà / ma). M’agrada el ____te____ amb llet. (té / te). La meva ____dona____ es diu Maria i sempre ___dóna___ propina. (dóna / dona).

7. Accentueu els mots d’aquestes frases, quan calgui:

 La professora ens explica l’ús del violí. Els meus pares han comprat una bóta de vi blanc. Fora bo que compressis un cotxe nou. Jo soc un bon amic seu. La Mireia juga molt bé a tennis. El Periódico es el diari més llegit de Catalunya. Vens al teatre? Sí que hi vindre. Dóna aquesta acta a l’administrador.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

T'AGRADARIA CONEIXER ELS VALORS DEL PETIT PRINCEP

RF6YJ8P689JP "Antoine de Saint-Exupéry , cèlebre escriptor i aviador francès, autor d' 'El Petit Príncep' . Aquesta efemèride ha sigut celebrada a les xarxes socials com  Twitter , on  Saint-Exupéry , nascut en el si d'una família d'aristòcrates de Lió i desaparegut el juliol del 1944 quan pilotava un avió de l'Exèrcit francès, ha sigut  'trending topic'  del dia. Per recordar-lo, repassem algunes de les  millors frases  d'' El Petit Príncep' , la seva obra més famosa. Trufada d'experiències autobiogràfiques, aquesta novel·la curta és el llibre francès més llegit i més traduït del món. Considerat un llibre per a  nens , en realitat tracta temes profunds com  el sentit de la vida, la soledat, l'amistat, l'amor i la pèrdua ." FRASES EMBLEMÀTIQUES DEL LLIBRE QUE T'AGRADARAN, LES HAS DE LLEGIR, PENJAR AL TEU BLOG I EXPLICAR-NE EL SIGNIFICAT DE CADA UNA: 1.- " Deman o perdó als ne ns per haver dedic

ELS DIFTONGS

Diftongs:         Poden ser   decreixents (es diu així perquè decreix el to de veu: Aire) :  VOCAL  + I  U  (AI, EI, II, OI, UI, AU, EU, IU, OU, UU) VOCAL FORTA+ VOCAL DÈBIL O SEMIVOCAL (AIRE)                              creixents (es diu així perquè creix el to de veu iODE):  :  I  U + VOCAL (QUA, QÜE, QÜI, QUO, GUA, GÜE, GÜI, GUO) (QUATRE)                                            I + VOCAL  (IODE)                                            I U ENTRE VOCALS  (NOIA)                   *Quan hi ha diftong les dues vocals es comptabilitzen en una mateixa síl·laba.              Hiats :  (Personalment, sempre he vist els hiats com a EXCEPCIONS dels diftongs creixents)       Els hiats apareixen quan tenim dues vocals en contacte, però pertanyen a síl·labes diferents.               -Quan entren en contacte dues vocals fortes: t e-a -tre               -Consonant + i+a/e/o (Ma-r i-a )               -Consonant +u+a/e/o (c u-a )               -Un accent o una dièresi marquen la no form

ACCENTUACIÓ

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació:  jard í , pa í s, canç ó , cami ó , all í , aquí, arr ò s, per ò , cant é s, aix ò , gaireb é , pogu é s, pag é s, despr é s, carret ó , caf è , nom é s, far é , faran, Ramon, passeges, segon, excl ò s, at é n, irland è s, rod ó , comprar à s, palau, cigr ó , intern, pur é , germ à , nervi ó s, alg ú , congr é s, plataner, autob ú s, nov è , perqu è , excursi ó , esp ó s, maquin à , suplic à . Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació: pomes, port é ssim, pr é stec, pr é ssec, barraca, p ú blic, origen, fen ò mens, c è rvol, tingu é rem, economia, tingu é reu, n ú vol, policia, tel é fon, m ò bil, compressiu, est ó mac, c ó rrer, s ò lid, car à cter, c à stig, à ngel, obr í ssiu, rec ó rrer, cr é ixer, n é ixer, é rem, ereu, il·l ò gic, pl à stic, d è bil, temer, fotógraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina. Exercici 3.