1.- Explica la diferència entre un text argumentatiu, l'editorial i un article d'opinió. En publiques un de cada i n'expliques detalladament les característiques representatives.
-El text argumentatiu té la funció de convèncer i la seva estructura bàsica.
-Un editorial és un gènere periodístic que consisteix en un text, sense signatura explícita, que explica, valora i jutja un fet o situació d'actualitat, i en el qual es manifesta la ideologia del mitjà de comunicació; sovint l'autor de l'editorial és el director del mitjà.
-Un article d'opinió és un gènere periodístic argumental d'una certa extensió i importància en el qual s'expressen idees, opinions i judicis sobre temes d'actualitat o d'interès humà.
2.- Quina és l'estructura habitual dels textos argumentatius?
Introducció és la part que situa, enuncia un tema i dóna l'opinió a favor o en contra de l'emissor respecte al tema.
Motius o arguments, s'exposen els fets. Per cada fet presentat, es desenvolupa un argument principal i d'altres de secundaris o de suport, si és el cas.
Conclusió, recull la idea principal (tesi) del qui parla a favor o en contra del tema, és la síntesi dels continguts i pot ser només argumental o també retòrica. S'expressa habitualment en l'últim paràgraf.
3.- Cerca informació sobre el que és la Carta dels lectors d'un diari i les seves característiques principals. Posa'n un exemple.
La carta al director és un subgènere periodístic en què els lectors d'un diari parlen de fets d'actualitat, situacions personals o informacions publicades que han suscitat el seu interès. Poden expressar opinió, comentari, denúncia, agraïment, etc
Títol: mostra el tema de la carta. La titulació de les cartes és responsabilitat del diari, tot i que el lector pot proposar un títol.
Introducció: és el primer paràgraf de la carta. S'hi exposa la tesi que el lector defensara en els paràgrafs següents.
Arguments: defensen la tesi que el lector exposa.
Conclusió: es troba en el darrer paràgraf.
4.- Tria un d'aquests temes i escriu-ne un text argumentatiu:
A) Tenir fills o no tenir-ne
B) Després dels 16 anys: estudiar o treballar?
B) Després dels 16 anys: estudiar o treballar?
Personalment trobo que val més la pena seguir estudiant, acabar de formar-te en allò que t'agrada per poder seguir endavant.
Es cert que sempre s'hi es a temps de seguir estudiant, però també es cert que el saber no ocupa espai, avui en dia si no tens un nivell alt d'estudis a pocs llocs de feina t'acceptaran, sí o sí has de tenir s'ESO per entrar a una feina i encara amb estudis es difícil trobar on t'agafin.
Lo bo d'estudiar és que sempre pots estar més preparat, més informat i més capaç per fer la feina que vols fer i et poden donar facilitats per treballar i seguir formante.
També hi ha molts camins a triar, i ha diversitat, diferents àmbits a triar i seguir estudiant el que t'agrada.
En definitiva, trob que es millor seguir estudiant per estar més preparat per la vida.
-El text argumentatiu té la funció de convèncer i la seva estructura bàsica.
-Un editorial és un gènere periodístic que consisteix en un text, sense signatura explícita, que explica, valora i jutja un fet o situació d'actualitat, i en el qual es manifesta la ideologia del mitjà de comunicació; sovint l'autor de l'editorial és el director del mitjà.
-Un article d'opinió és un gènere periodístic argumental d'una certa extensió i importància en el qual s'expressen idees, opinions i judicis sobre temes d'actualitat o d'interès humà.
2.- Quina és l'estructura habitual dels textos argumentatius?
Introducció és la part que situa, enuncia un tema i dóna l'opinió a favor o en contra de l'emissor respecte al tema.
Motius o arguments, s'exposen els fets. Per cada fet presentat, es desenvolupa un argument principal i d'altres de secundaris o de suport, si és el cas.
Conclusió, recull la idea principal (tesi) del qui parla a favor o en contra del tema, és la síntesi dels continguts i pot ser només argumental o també retòrica. S'expressa habitualment en l'últim paràgraf.
La carta al director és un subgènere periodístic en què els lectors d'un diari parlen de fets d'actualitat, situacions personals o informacions publicades que han suscitat el seu interès. Poden expressar opinió, comentari, denúncia, agraïment, etc
Títol: mostra el tema de la carta. La titulació de les cartes és responsabilitat del diari, tot i que el lector pot proposar un títol.
Introducció: és el primer paràgraf de la carta. S'hi exposa la tesi que el lector defensara en els paràgrafs següents.
Arguments: defensen la tesi que el lector exposa.
Conclusió: es troba en el darrer paràgraf.
4.- Tria un d'aquests temes i escriu-ne un text argumentatiu:
A) Tenir fills o no tenir-ne
B) Després dels 16 anys: estudiar o treballar?
B) Després dels 16 anys: estudiar o treballar?
Personalment trobo que val més la pena seguir estudiant, acabar de formar-te en allò que t'agrada per poder seguir endavant.
Es cert que sempre s'hi es a temps de seguir estudiant, però també es cert que el saber no ocupa espai, avui en dia si no tens un nivell alt d'estudis a pocs llocs de feina t'acceptaran, sí o sí has de tenir s'ESO per entrar a una feina i encara amb estudis es difícil trobar on t'agafin.
Lo bo d'estudiar és que sempre pots estar més preparat, més informat i més capaç per fer la feina que vols fer i et poden donar facilitats per treballar i seguir formante.
També hi ha molts camins a triar, i ha diversitat, diferents àmbits a triar i seguir estudiant el que t'agrada.
En definitiva, trob que es millor seguir estudiant per estar més preparat per la vida.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada