Passa al contingut principal

EL TEXT ARGUMENTATIU

1.- Explica la diferència entre un text argumentatiu, l'editorial i un article d'opinió. En publiques un de cada i n'expliques detalladament les característiques representatives.
-El text argumentatiu té la funció de convèncer i la seva estructura bàsica.
-Un editorial és un gènere periodístic que consisteix en un text, sense signatura explícita, que explica, valora i jutja un fet o situació d'actualitat, i en el qual es manifesta la ideologia del mitjà de comunicació; sovint l'autor de l'editorial és el director del mitjà.
-Un article d'opinió és un gènere periodístic argumental d'una certa extensió i importància en el qual s'expressen idees, opinions i judicis sobre temes d'actualitat o d'interès humà.

2.- Quina és l'estructura habitual dels textos argumentatius?
 
Introducció és la part que situa, enuncia un tema i dóna l'opinió a favor o en contra de l'emissor respecte al tema.
Motius o arguments, s'exposen els fets. Per cada fet presentat, es desenvolupa un argument principal i d'altres de secundaris o de suport, si és el cas.
Conclusió, recull la idea principal (tesi) del qui parla a favor o en contra del tema, és la síntesi dels continguts i pot ser només argumental o també retòrica. S'expressa habitualment en l'últim paràgraf.

3.- Cerca informació sobre el que és la Carta dels lectors d'un diari i les seves característiques principals. Posa'n un exemple.
La carta al director és un subgènere periodístic en què els lectors d'un diari parlen de fets d'actualitat, situacions personals o informacions publicades que han suscitat el seu interès. Poden expressar opinió, comentari, denúncia, agraïment, etc
Títol: mostra el tema de la carta. La titulació de les cartes és responsabilitat del diari, tot i que el lector pot proposar un títol.
Introducció: és el primer paràgraf de la carta. S'hi exposa la tesi que el lector defensara en els paràgrafs següents.
Arguments: defensen la tesi que el lector exposa.
Conclusió: es troba en el darrer paràgraf.

4.- Tria un d'aquests temes i escriu-ne un text argumentatiu:
     A) Tenir fills o no tenir-ne
     B) Després dels 16 anys: estudiar o treballar?

B) Després dels 16 anys: estudiar o treballar?

   Personalment trobo que val més la pena seguir estudiant, acabar de formar-te en allò que t'agrada per poder seguir endavant.

   Es cert que sempre s'hi es a temps de seguir estudiant, però també es cert que el saber no ocupa espai, avui en dia si no tens un nivell alt d'estudis a pocs llocs de feina t'acceptaran, sí o sí has de tenir s'ESO per entrar a una feina i encara amb estudis es difícil trobar on t'agafin.

   Lo bo d'estudiar és que sempre pots estar més preparat, més informat i més capaç per fer la feina que vols fer i et poden donar facilitats per treballar i seguir formante.

   També hi ha molts camins a triar, i ha diversitat, diferents àmbits a triar i seguir estudiant el que t'agrada.

   En definitiva, trob que es millor seguir estudiant per estar més preparat per la vida.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

T'AGRADARIA CONEIXER ELS VALORS DEL PETIT PRINCEP

RF6YJ8P689JP "Antoine de Saint-Exupéry , cèlebre escriptor i aviador francès, autor d' 'El Petit Príncep' . Aquesta efemèride ha sigut celebrada a les xarxes socials com  Twitter , on  Saint-Exupéry , nascut en el si d'una família d'aristòcrates de Lió i desaparegut el juliol del 1944 quan pilotava un avió de l'Exèrcit francès, ha sigut  'trending topic'  del dia. Per recordar-lo, repassem algunes de les  millors frases  d'' El Petit Príncep' , la seva obra més famosa. Trufada d'experiències autobiogràfiques, aquesta novel·la curta és el llibre francès més llegit i més traduït del món. Considerat un llibre per a  nens , en realitat tracta temes profunds com  el sentit de la vida, la soledat, l'amistat, l'amor i la pèrdua ." FRASES EMBLEMÀTIQUES DEL LLIBRE QUE T'AGRADARAN, LES HAS DE LLEGIR, PENJAR AL TEU BLOG I EXPLICAR-NE EL SIGNIFICAT DE CADA UNA: 1.- " Deman o perdó als ne ns per haver dedic

ELS DIFTONGS

Diftongs:         Poden ser   decreixents (es diu així perquè decreix el to de veu: Aire) :  VOCAL  + I  U  (AI, EI, II, OI, UI, AU, EU, IU, OU, UU) VOCAL FORTA+ VOCAL DÈBIL O SEMIVOCAL (AIRE)                              creixents (es diu així perquè creix el to de veu iODE):  :  I  U + VOCAL (QUA, QÜE, QÜI, QUO, GUA, GÜE, GÜI, GUO) (QUATRE)                                            I + VOCAL  (IODE)                                            I U ENTRE VOCALS  (NOIA)                   *Quan hi ha diftong les dues vocals es comptabilitzen en una mateixa síl·laba.              Hiats :  (Personalment, sempre he vist els hiats com a EXCEPCIONS dels diftongs creixents)       Els hiats apareixen quan tenim dues vocals en contacte, però pertanyen a síl·labes diferents.               -Quan entren en contacte dues vocals fortes: t e-a -tre               -Consonant + i+a/e/o (Ma-r i-a )               -Consonant +u+a/e/o (c u-a )               -Un accent o una dièresi marquen la no form

ACCENTUACIÓ

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació:  jard í , pa í s, canç ó , cami ó , all í , aquí, arr ò s, per ò , cant é s, aix ò , gaireb é , pogu é s, pag é s, despr é s, carret ó , caf è , nom é s, far é , faran, Ramon, passeges, segon, excl ò s, at é n, irland è s, rod ó , comprar à s, palau, cigr ó , intern, pur é , germ à , nervi ó s, alg ú , congr é s, plataner, autob ú s, nov è , perqu è , excursi ó , esp ó s, maquin à , suplic à . Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació: pomes, port é ssim, pr é stec, pr é ssec, barraca, p ú blic, origen, fen ò mens, c è rvol, tingu é rem, economia, tingu é reu, n ú vol, policia, tel é fon, m ò bil, compressiu, est ó mac, c ó rrer, s ò lid, car à cter, c à stig, à ngel, obr í ssiu, rec ó rrer, cr é ixer, n é ixer, é rem, ereu, il·l ò gic, pl à stic, d è bil, temer, fotógraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina. Exercici 3.